Familjeföretaget KMG Maskinservice har ända sedan starten 1978 strävat efter att göra sina kunders arbetsdag lite enklare, genom att se till att deras städ- och målerimaskiner aldrig står stilla.
Efter många framgångsrika år i branschen var det till slut dags för KMG att göra en varumärkesförflyttning, för att uppfattas lika moderna och visionära som de faktiskt är. Vi på Falck & Co fick uppdraget att hjälpa dem på denna resa och det blev verkligen ett helhetsuppdrag.
Vi började som vanligt med en djuplodande analys som lade grunden för en långsiktig varumärkesstrategi.
Därefter grund drog den kreativa processen i gång, där vi bland annat kom upp med det nya kundlöftet ”Länge leve din maskin”. Kundlöftet syftar dels på att KGK:s service gör att maskinerna håller längre, dels på KGK:s aktiva hållbarhetssatsning, eftersom en maskin som håller länge även blir mer miljömässigt hållbar.
KMG:s grafiska profil kändes dessutom något daterad, så vi tog ett helhetsgrepp om denna, vilket resulterade i ett helt nytt grafiskt uttryck, med ny logotyp, nya färger och nya typsnitt. Ett stort steg, inte minst för ett familjeföretag!
Det nya utseendet och det kommunikativa konceptet implementeras nu på hela verksamheten, från servicebilar och profilkläder, till annonser, mässmaterial, presentationsfilmer och rörligt material för sociala medier. Och inte minst: En helt ny hemsida byggd från grunden.
Totalt sätt blev det en riktigt spännande resa för både KGK Maskinservice och oss på Falck & Co. Och även om vi kommit en bra bit på väg så är nog vår gemensamma resa bara påbörjad…